balkanexpress.reismee.nl

Etappe 1 van de eerste drie dagen.

Donderdagmiddag om 15.00 uur vertrokken we, de Dodge-bus van Ko volgestouwd, vanuit de Druivenstraat in Amsterdam-Noord.

Ko had eerst zijn spullen in de bus geladen en daarna kwamen de mijne erbij. Zijn zaaigoed werd bij mij voor een maand in de kas geparkeerd en samen met mijn planten moeten die het geheel zelfstandig met de sproei-installatie zien te redden.

Met een minimum aan overleg hadden we op elkaar afgestemd wie wat mee zou nemen voor gezamenlijk gebruik en dat bleek na drie dagen redelijk goed uit te pakken.

De eerste etappe ging naar Jaap, een broer van Bram, die in Limburg (Obbicht) een geslaagd boerenbedrijf had weten op te bouwen en die zijn boerderij had overgedaan aan zijn jongste dochter Marjan, die het geheel probeert te exploiteren naast een baan van vier dagen als interim-juriste op uitleenbasis bij Nederlandse gemeenten. Maar eerst werd er t.b.v. van Ko nog even, in de stromende regen, een bezoek afgelegd aan de naast de (voormalige) Hervormde Kerk van Grevenbicht gelegen pastorie (met absurd grote tuin) waarin Bram met z'n ouders en broers en zusters gewoond had voordat hij ging studeren.

Ko had met z'n agrarische achtergrond oprechte belangstelling voor (de geschiedenis) van het prachtig aan de Maas gelegen bedrijf en was voor Jaap een interessante gesprekspartner. Na de door Marjan zelfgebakken Limburgse vlaai en de door Jaap gemaakte spaghetti-bolongnaise ging het verder met Jaap naar z'n andere boerderij in Merkelbeek (16 km zuidelijker richting Brunssum), maar niet nadat Chris, zoontje van 1,5 jaar en het jongste kleinkind van Jaap, zijn vrachtwagen met aanhanger met een forse duw naar de overkant van de tafel had gestoten en met succes een net gevulde kop koffie in het kruis van Ko had gekegeld. Jammer: zijn enige broek voor de komende maand (grapje!). Chris zat roerloos op de schoot van Jaap, verbouwereerd als hij was door de consternatie die er om hem heen ontstond, en begon misschien voor het eerst van zijn leven iets te begrijpen van het soms moeilijk vast te stellen verband tussen oorzaak en gevolg.

In Merkelbeek kregen we ook een rondleiding op het bedrijf, waarvoor Jaap een koper tracht te vinden en daarna was het geszellig kletsen aan de keukentafel, o.a. met de door Ko uit Spanje meegenomen aguardiente.

Adri Donker

Nu weet ik eindelijk wie Ko en Bram zijn. Althans Ko moet wel een goede kennis/vriend van Bram v.d. Ende zijn.
Wens jullie verder een hele goede en interessante reis.

Ko de Groot

Al sinds een week geen reisverhaal meer.
Zijn jullie nog wel aan het reizen heren?
Met groet Ko