balkanexpress.reismee.nl

Dag 2 Obbicht (L) - Raststätte Mergau Engen (Dld) Km 217674 -218312 (= 638 km)

Bij het ontbijt de stand van de landbouw met Jaap besproken (niet best) en al bijna verdwaald in Limburg vooordat we de snelweg vonden richting Maastricht, Luik. Bram wilde kilometers sparen door niet de ring maar dwars dooor Luik te gaan. Toen hherinnnerde hij zich het station, ontworpen door Calatrava, ook bekend van de roestende bruggen in de Haarlemmermeer. Omdat ons uitgangspunt is dat de reis belangrijker is dan het doel meteen koers verlegd richting station. Prachtig gebouw en samen de constructie bekeken (foto's). Binnen bleek er ook nog een expositie van Dali te zijn (foto's) maaar dat werd ons toch te gortig. Dus door richting Luxemburg en daar ergens langs de snelweg broodjes gemaakt (foto's) Verder richting Straatsburg met eindelijk een zonnnetje, bloeiend kooolzaad op de akkkers en Bach uit de casetterecorder: Bram blij. Gaandeweg werden de silhouten van het Zwarte Woud zichtbaar met sneeuw op de topppen. Dwars dooor Straatsburg de Rijn over. Al na 100 meter bij de eerste de beste Biergarten gestop:Bier en Currywurst XXL Schärfe ohne Kompromisse (foto's). Taalkundige improvisaties gemaakt op "ohne Kompromisse".

Laat in de middag het Zwarte woud dooorgestoken en bijna tot de Bodensee gekomen. Op Raststätte Mergau de auto ingericht vooor de nacht en daar prima geslapen.

Wim van der Ende

Jullie zijn inmiddels op gang; ik, als volger kom ook een beetje op gang. Prachtig dat jullie de reis, de weg die jullie gaan, belangrijker vinden dan het doel. Maar stoppen jullie wel genoeg? In luik las ik even bij het station. Toen waren jullie de fenomenale tentoonstelling van Greason Perry in Bonnefanten, Maastricht al voorbij. Of hangt het rondkijken af van verdwalen? Want dan moet je wel kijken waar je zit.......
De foto's van Luik komen prima over. De eerste zijn te donker - komt door het vele licht van 'de lucht' of juist het weinige van 'binnensituaties'. Advies: stel de camera niet in op 'P'' bij grote contrasten met tegenlicht, probeer 't via 'M'. Dan bepaal jezelf hoe je belicht. Groet!

Wim